Rajac terug naar Terschelling

Terug naar Terschelling!

Hindeloopen, zaterdag 28 april 2012

“Waarschuwingen voor kust- en ruime binnenwateren, uitgegeven door het KNMI op zaterdag 28 april 2012, noordoost 3-4, aan zee en op het IJsselmeer, krachtig tot hard, 6 of 7 Bft. met kans op onweer”

Met deze voorspelling geen Terschelling vandaag maar “verwaaid” in Hindeloopen. Er zijn mindere plekken, zeker wanneer het vandaag de ‘Nationale Reddingbootdag’ van de KNRM blijkt te zijn. De zeilpakken en reddingsvesten gaan aan en binnen 10 minuten zitten we eersteklas met onze kids op schoot op de Hindelooper reddingboot, de “Alida”. Het begint rustig maar eenmaal buiten de pieren worden de pk’s flink wakker geschut en laat de Alida zien wat ze kan. We maken ons even zorgen om onze 2-jarige nogal snel zeezieke dochter Linn, maar deze dame geeft geen krimp; beiden vinden het machtig mooi, trouwens papa en mama hoor je ook niet klagen. Dat de KNRM zijn naam waarmaakt en goed werk verricht blijkt maar weer wanneer, terug aan wal, de Alida wordt opgeroepen voor een echte klus; bij Makkum is een zeiljacht in de problemen geraakt en maakt water. Later horen we dat het jacht een gat in de romp heeft, naar Makkum is gesleept en daar in veiligheid is gebracht. Gisteren heeft de bemanning van de Alida nog alle 13 opvarenden gered van een omgeslagen skûtsje voor de kust van Stavoren. Zij waren toevallig in de buurt en zag het omslaan van het skutsje de “Vertrouwen” gebeuren.

‘De Alida’ in actie tijdens de Nationale Reddingbootdag op 28 april 2012

In het feestelijk ingerichte clubgebouw van de KNRM op Hindeloopen is het ‘noflik’ en verwennen we onszelf op een ijsje, koffie en een nieuwe wimpel. KNRM, bedankt! Een keer per jaar organiseert de KNRM op alle 45 stations haar landelijke open dag met als doel actief kennis te maken met het werk, de professionele vrijwilligers (1.100) en het materieel van de KNRM. In 2010 bestond de KNRM 185 jaar, het station op Hindeloopen, het eerste station aan de voormalige Zuiderzee, bestond in 2011 100 jaar.

Maar onze ‘verwaai/verwen’ dag is nog niet voorbij, want wanneer we even een slag over de haven maken worden we bij de nieuwe “Wellness club” op de jachthaven getrakteerd op een gratis Japanse gezichtsmassage en schoonheidsbehandeling. Het is vandaag de aftrap van een seizoen met verschillende (nieuwe) Wellness-aanbieders zoals yoga, fitness, sauna, massage en zwemmen. Met verregende koppen en de haren wild op het hoofd komt deze Japanse als geroepen. Dit hadden we nu net nodig?! Terwijl de kids zich in het zwembad vermaken doet de gezichtsmassage haar werking en eenmaal terug aan boord laten we ons als herboren het ‘Happy Hour’ goed smaken. Proost! “Laten we morgen maar weer eens in het weer kijken”, aldus Piet, “oant moarn!

We hebben meivakantie of eigenlijk onze 4-jarige zoon, Sil, heeft meivakantie en wij daarom ook. We verwachten bij Kornwerd daarom de volgende ochtend ook één grote sliert van boten die allemaal meivakantie hebben. Maar, omdat wij zo ongeduldig zijn (het is 2 uur na laagwater en stroom tegen) varen wij als enige het Wad op, op naar Terschelling! De voorspelling is afnemend noordoost 3-4 maar eenmaal in de Blauwe Slenk wordt ons ongeduld hard afgestraft: totaal niet voorspeld neemt de wind toe naar windkracht 7, met uitschieters naar 8! Het resultaat: een zeeziek kind, zeilen naar beneden, motor aan en stroom tegen. Maar, uiteindelijk zijn we ‘lekker’ vroeg op Terschelling en liggen we eersteklas aan de steiger. Alles voor een goed plekje nou?! Wanneer wij ’s avonds bij Loods genieten van bier en bitterballen komt de rest van de meute de haven binnen, zoekend naar het laatste plekje aan de steiger…

Sil en Linn ‘pootjebaaien’ op het Noordzeestrand van Terschelling

Een nieuwe ‘attractie’ op de jachthaven: de zeehond die al sinds december zich iedere dag van z’n/haar mooiste kant laat zien

De gedachten gaan weer terug naar onze reis in 2006 - 2009 en wij ons niet druk maakten om weer, wind en een goed plekje. Soms moesten we ergens een weekje ‘wachten’ op een goed weerbericht en een mooie ankerplek was er eigenlijk altijd wel, nog gratis ook!
Begin 2008 op Aruba, Sil was ruim 2 maanden oud, lagen we op stootgaren voor een mooie oversteek naar Colombia. Het waaide al een week als de rook en het zou nog zeker een week duren. Wachten was daar geen straf, we hadden tijd genoeg, was het niet vandaag dan wel morgen of volgende week. Uiteindelijk werd ons ‘wachten’ ruimschoots beloond met een prachtige zeiltocht naar Cabo de la Vela, het meest oostelijke puntje van Colombia en een warm onthaal. Zo verging het ons de hele reis en hebben we onderweg bijna altijd goede weersomstandigheden gehad.

Maar goed, inmiddels drie jaar! verder zijn we voor ons gevoel dus (bijna) niets veranderd of toch wel……..? We vinden een weekendje naar Enkhuizen nog steeds erg leuk, genieten van een vrijdagavond voor anker bij het Postma-strandje op ’e Lemmer en Terschelling blijft prachtig, zelfs 3-dik in de jachthaven met water en stroom ‘ohne ende’. Nu hebben we het geluk gehad dat we na onze reis vrij snel een baan hadden, waardoor we in de gelegenheid waren een huis te kopen en onze boot te houden. Alle lijntjes die we in 2006 zorgvuldig en bewust hadden doorgeknipt moesten we nu, juli 2009, weer uitzetten. Onze dochter Linn werd een maand na thuiskomst op 11 juli geboren, Rolf ging gelijk weer aan de slag en diezelfde maand hadden we ook een nieuwe woning in Lemmer. We waren weer terug in Nederland, terug in het jachtige leven waar we 3 jaar even geen deel van uit hadden gemaakt. Toch voelde het goed om er gelijk weer voor te gaan en op deze manier weer deel uit te maken van het leven in Nederland. Natuurlijk ook helemaal niet erg, want uiteindelijk moet er gewoon weer gewerkt worden!

Nu drie jaar later hebben we het leven weer aardig op de rit; door de week aan ’t wurk, een bakkie en borrel doen bij familie en vrienden, weekenden met de boot weg en als het even kan Kerst en oud & nieuw op Terschelling! Nee, we klagen niet. Toch blijft het verlangen naar het vrije leventje wat we hadden zo af en toe de kop op steken. Een nieuwe reis zit er zeker op dit moment niet in maar ’t smaakt wel naar meer. Neemt niet weg dat we nu ook zeker genieten van onze meivakantie op Terschelling! “Terug naar Terschelling, ook al word ik 100 jaar!” Hessel – terug naar Terschelling